تعریفی از خشم ؛ خشم حالتی عاطفی و احساسی طبیعی است که همه انسان‌ها با درجات مختلفی آن را در زندگی خود تجربه می‌‌کنند؛ بنابراین خشم حالت برانگیختگی و هیجان شدید در هنگام رویارویی با محرک‌‌های نامناسب محیطی است؛ احساسی که همه و در هر سنی آن را تجربه می‌‌کنند.

راه‌های مواجهه با خشم و ایجاد آرامش :
راه غریزی بیان خشم پاسخ دادن تهاجمی به تهدید است که به ما اجازه می‌دهد در صورت مورد حمله قرار گرفتن بجنگیم و از خود دفاع کنیم؛ اما به طور فیزیکی نمی‌توانیم به هر شخص یا شیئی که ما را ناراحت می‌کند، حمله کنیم و ضربه بزنیم؛ قوانین، هنجارهای اجتماعی و عقل، خشم را محدود می‌کند.
رویکردهای مواجهه با خشم :
به طور کلی سه رویکرد مهم در مواجهه با خشم وجود دارد که عبارتند از: بیان کردن، سرکوب کردن و آرام کردن.

بیان احساس‌‌های خشم به صورت تأکیدی -و نه تهاجمی- سالم‌ترین راه است؛ بیان یک موضوع با تأکید، به معنای فشار آوردن یا درخواست شدید نیست، بلکه به معنای محترم شمردن خود و دیگران است؛ خشم سرکوب شده می‌تواند مسائل دیگری ایجاد کند و منجر به رفتار انفعالی-تهاجمی شود؛ کسانی که دائماً دیگران را تحقیر می‌کنند، از همه چیز ایراد می‌گیرند و تفسیرهای عیب جویانه می‌‌کنند، هنوز نیاموخته‌‌اند که چطور خشم خود را به طور سازنده بیان کنند و تعجبی نیست که آنان کمتر روابط موفقیت‌آمیزی با دیگران دارند.

انسان می‌تواند درون خود را آرام کند؛ این به معنای آن است که نه فقط رفتار خارجی خود را کنترل می‌کند، بلکه حتی واکنش‌های درونی خود را نیز کنترل می‌کند و گام‌هایی برای پایین آوردن ضربان قلب برمی‌دارد، خود را آرام می‌سازد و باعث فرونشستن احساسات می‌شود و زمانی که هیچ‌کدام از این روش‌ها کارساز نباشند، آن وقت کسی یا چیزی آسیب خواهد دید.
اقدامات عملی مقابله با خشم چیست؟

یکی از مهمترین راه‌های مقابله با خشم، مدیریت کردن آن است و تنها با به کار بردن تکنیک‌های ساده زیر می‌توانید به راحتی بر عصبانیت خود کنترل داشته باشید؛ هر چیزی نیاز به تمرین دارد پس انتظار نداشته باشید فقط با خواندن این تکنیک‌ها بتوانید موفق شوید.
تکنیک‌های مدیریت خشم
1_ قانون ۵ به ۵

اگر موضوعى ۵ سال آینده برایتان اهمیتى نخواهد داشت ، بیشتر از ۵ دقیقه برایش ناراحت نباشید!

2-گذر زمان ! از موقعیتی که شما را عصبانی کرده است دور شوید و برای چند دقیقه کاری کنید که حواستان را پرت کند و مشغولتان کند؛ می‌توانید کمی راه بروید تا کمی آرام شوید و چشم‌اندازی را در ذهن خود تصور کنید؛ از موقعیت کنونی خود فاصله بگیرید و با خود فکر کنید که فردا یا هفته بعد یا سال بعد چه خواهد شد.

3- مراقب کلام خود باشید! تحقیر، توهین، تهدید، سرزنش و پرخاشگری نکنید و دقت کنید اگر صدایتان بلندتر شده، به تندی و با پرخاشگری صحبت می‌کنید، کمی مکث کنید تا آرام شوید.

4- خود را آرام کنید! روش‌‌هایی مانند تنفس عمیق، شست‌وشوی دست و صورت، نوشیدن آب و پیاده‌روی در کاهش خشم و عصبانیت مؤثر است؛ ریلکسیشن(آرام سازی) نیز یکی از روش‌های مؤثر برای کاهش خشم و اضطراب است.

5- گذشت کنید! گذشت به معنای فراموش کردن مسئله نیست، بلکه گذشت به معنای رها کردن خود از خشم است؛ گذشت نشانه کنترل انسان بر احساساتش است، نه نشانه ضعف.

6- از عذرخواهی نترسید! اگر متوجه شدید رفتار شما باعث ناراحتی و عصبانیت طرف مقابل شده است، عذرخواهی کنید؛ این امر برای ترمیم رابطه و کاهش آثار زیانبار پرخاشگری ضروری است.

7- آیا واقعاً اهمیت دارد؟! قبل از این که بحثی را شروع کنید، با خود فکر کنید آیا موضوع مورد اختلاف واقعاً ارزش دارد که شما را عصبانی کند؟ یا می‌توانید به سادگی از آن بگذرید؟ و یا طور دیگری رفتار کنید.

8- به نشانه‌‌های بروز خشم دقت کنید! در هنگام خشم ابتدا نشانه‌‌های آغازین و هشداردهنده خشم بروز می‌کند و با شناخت این نشانه‌ها و کنترل آن‌ها می‌توان از شدت یافتن خشم جلوگیری کرد؛ تغییرات بدنی همچون افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون، منقبض شدن عضلات، تغییر تنفس، مشت شدن دست‌ها و به هم فشردن دندان‌ها از نشانه‌های فیزیولو‍ژیک خشم است.

9- سازش کنید! بیشتر ما علاقه به سازش نداریم، اما وقتی یاد بگیریم که سازش بهتر از خشم طولانی مدت است، می‌توانیم برای هنر ظریف سازش، در مقام وسیله‌‌ای برای داشتن زندگی ساده‌تر، ارزش قایل شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *